Ommetje

14jan

In beweging komen is niet altijd makkelijk. Maar zelfs 30 minuten per dag een rondje wandelen is al goed voor het lichaam en de geest! Daarom zijn Erik Scherder en de hersenstichting met een app aan de slag gegaan. Via het ‘Ommetje’ kan je je activiteit bijhouden en samen met anderen een team vormen om elkaar te blijven stimuleren om in beweging te komen, zonder elkaar direct te moeten zien. Op dit moment wordt het Ommetje ingezet door o.a. huisartsen en diëtisten. Ook wij zijn gestart met een team om anderen in beweging te brengen nu onze groepen stil liggen.

Daar waar we voorheen naar ons werk fietsten, even naar de vereniging zouden gaan of een bepaalde tijd in de sportschool zouden bewegen, zijn we nu afhankelijk van online lesmethoden of bewegen in de openbare ruimte. Nederland Onderneemt heeft diverse tips verzameld om toch mentaal en fysiek gezond te blijven (https://www.nlom.nl/project/beweegtips/).

Daarnaast is op 20 oktober op Allesoversport een artikel online verschenen over het menselijk beweeggedrag als onderdeel van de werkdag. In sommige beroepsgroepen is bewegen tijdens de werkdag gebruikelijk, het grootste deel van Nederland werkt echter zittend, achter een computer. Gemiddeld zitten Nederlandse werknemers 4 uur op een werkdag, gevolgd door enkele uren op de bank of een stoel zitten om even te ontspannen. Gelukkig zijn er genoeg kansen om te bewegen tijdens de werkdag. De Beweegrichtlijnen geven aan dat elke vorm van bewegen goed is voor de gezondheid. Daarbij is het belangrijk om verspreid over de dag te bewegen. Kleine beweegmomenten gedurende de werkdag maken al snel een verschil. Denk hierbij aan ochtend- of lunchwandelen, staand vergaderen of belafspraken lopend doen. Of ga bijvoorbeeld eens:

  • In zittende houding tegen de muur leunen met de laptop op schoot
  • In Plank-houding staan terwijl je met een collega aan de telefoon bent
  • Na elk uur zitten een aantal keren de trap op (en af) lopen.

Ook kun je denken aan het gebruik van een bureaufiets of fitnessbal om tijdens het werk in een actieve houding te blijven zitten. Kom dus in voor, tijdens en na de thuiswerkdag in beweging. Bewegen is en blijft belangrijk voor je fysieke en mentale gezondheid. Je bent productiever en hebt meer energie na bijvoorbeeld een Ommetje. Ook helpt het je te onthaasten en verbetert het je creativiteit. Zonder dat je het door hebt zit je nagenoeg 8,5 uur per dag.

Installeer Strava, Runkeeper, het Ommetje om voor jezelf inzichtelijk te maken hoeveel jij in beweging komt. Of maak gebruik van de standaard apps die op de telefoon geïnstalleerd zijn.
Succes!

Deel dit artikel

Kopieer link
2

Bel mij terug

Waar mogen wij je over terugbellen?