main content of the page

Organisatie, financiën & beleid

Sponsoring

Naast contributie-inkomsten, kantine-omzet en inkomsten uit verhuur, zijn gelden uit sponsoring een belangrijke inkomstenbron voor sportverenigingen. Maar hoe stel je nou een goed sponsorbeleid op? En hoe maak je een treffende sponsorpropositie waarmee je daadwerkelijk (lokale) ondernemers kan benaderen?

Een generiek sponsorplan bestaat niet. Elke vereniging handelt vanuit andere kernwaarden, waar verschillende sponsorproposities uitkomen. Daarnaast zit er een groot verschil tussen grote en kleine verenigingen en buiten- of binnensportverenigingen met wel of geen eigen accommodatie. Globaal zijn er 9 stappen te onderscheiden:

1) Sponsorbeleid opstellen
2) Sponsorcommissie in het leven roepen
3) Kenmerken en kernwaarden vereniging vastleggen
4) Lijst met potentiële sponsoren opstellen
5) Wat biedt de vereniging de potentiële sponsor?
6) Sponsorpropositie opstellen
7) Benaderen sponsoren
8) Contracten afsluiten
9) Behouden sponsoren (relatie-events)

Wil jij begeleiding en advies bij het opzetten van een sponsorplan en bijbehorende sponsorproposities? Mail dan naar sportvereniging@sro.nl.

Bel mij terug

Waar mogen wij je over terugbellen?

"*" geeft vereiste velden aan

* - verplichte velden