main content of the page

Vrijwilligerswerving- en behoud

Generatieverschillen

Het vinden van vrijwilligers is een uitdagende klus. De vrijwilliger van nu is namelijk niet dezelfde als die van vroeger. Als bestuurder is het daarom goed om te weten hoe je vrijwilligers kan werven vanuit verschillende leeftijdsgroepen op basis van hun voorkeuren en kwaliteiten.

De babyboomers (1945 – 1965)) zijn mensen die hard werken, loyaal, competitief en zelfverzekerd zijn. Generatie X (1965 – 1980) zijn mensen die anti-autoritair zijn, zelfvoorzienend en gezinsgericht. Generatie Y (1980 – 2000) zijn digitale denkers, voelen zich op alles gerechtigd en hebben veel nodig. De meest recente generatie, Generatie X (1997 – 2010) ademt technologie, vindt authenciteit belangrijk, is gericht op duurzaamheid, is open minded en heeft een grote voorkeur voor onafhankelijkheid.

Veel (potentiële) vrijwilligers uit Generatie Y en Generatie X geven de voorkeur aan kortdurend en projectmatig vrijwilligerswerk en voelen zich niet gebonden aan één sportvereniging. Voor sportverenigingen die vrijwilligers zoeken is het daarom zaak om zich goed te profileren en de vrijwilligersvacatures zo aan te bieden dat ze aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden van degenen die ze willen vinden en binden. Daarnaast is het erg belangrijk om de vrijwilligers die taken verrichten ook te behouden voor de sportvereniging. Veelal zie je dat Babyboomers en mensen uit Generatie X de ‘traditionele’ verenigingstaken oppakken. Meer weten? Mail dan naar sportvereniging@sro.nl.

Bel mij terug

Waar mogen wij je over terugbellen?

"*" geeft vereiste velden aan

* - verplichte velden