Amerena streeft, net als de gehele zwembadbranche, naar een klimaat zonder ongewenste intimiteiten. Wij vinden het belangrijk dat ongewenst gedrag binnen de zwembranche wordt voorkomen en bestreden. De Gedragscode Zwembranche geeft een objectieve norm wat wel en niet kan. Er staat beschreven hoe de zwemonderwijzer in het vak hoort te staan en wat ouders, bezoekers en collega’s mogen verwachten. Het geeft het (zwembad)personeel, vrijwilligers, ouders en kinderen houvast en bescherming.
Zwembadmedewerkers kunnen in situaties komen die de privacy van bezoekers raken, denk bijvoorbeeld aan kleedkamers en doucheruimten. De omgang tussen zwemonderwijzers en zwemleerlingen laat zich niet tot in detail regelen. Zeker niet wanneer lichamelijk contact nodig is in de vorm van instructie, correctie of hulp (denk hierbij aan bezoekers met een beperking). Lichamelijk contact is ook nodig bij voorkoming van verdrinking of een andere onveilige situatie en bij handhaving van de orde en veiligheid.
Het verdient aanbeveling om uitgangspunten en gedragsregels vast te stellen aan de hand waarvan de grens tussen geoorloofd en ongewenst gedrag van zwemonderwijzers en andere (zwembad) medewerkers in concrete situaties. Het doel is om alle betrokken personen te beschermen. hiervoor is de Gedragscode Zwembadbranche opgesteld.
Klik hier om de Gedragscode Zwembranche te bekijken. De Gedragscode Zwembranche is ontwikkeld door de Nationale Raad Zwemveiligheid in samenwerking met diverse partijen binnen de Werkgroep sociale veiligheid zwembranche.
Wil je een melding maken van grensoverschrijdend gedrag? Dat kan bij het Centrum Veilige Sport Nederland. Klik hier om naar de website te gaan.
Wij vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt in Amerena. Heb jij een vraag of suggestie waarmee wij onze dienstverlening verder kunnen verbeteren, dan horen wij dit graag!
Naar de contactpagina